Maria Malibranstraat 52 • 1050 Brussel •••••••••Tel.: 02 648 78 84 ••••••••opticien.globalvision@gmail.com
Algemene voorwaarden
Artikel 1. Algemeen
1.1. Deze algemene verkoopvoorwaarden (hierna de "Algemene Voorwaarden") zijn van toepassing op alle commerciële relaties tussen de BVBA Global Vision, met maatschappelijke zetel te Malibranstraat 52, 1050 Elsene, geregistreerd bij de BCE onder het nummer 0474.276.649 (hierna te noemen) “Global Vision”), en de klant in de versie die van kracht was op het moment van het sluiten van het contract. Deze algemene voorwaarden zijn alleen van toepassing, met uitsluiting van algemene of specifieke voorwaarden van de opdrachtgever die Global Vision niet uitdrukkelijk schriftelijk zou hebben aanvaard, met dien verstande dat elke stilzwijgende aanvaarding door Global Vision is uitgesloten.
1.2. De klant is een consument of een professional. De term “Consument” duidt elke natuurlijke persoon aan die handelt voor doeleinden die geen deel uitmaken van zijn commerciële, industriële, ambachtelijke of liberale activiteit, in de zin van artikel I.1.2 ° van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht ("CDE"). De term "professional" betekent elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die duurzaam een economisch doel nastreeft (in de zin van artikel I.1.1 ° CDE) en, in het algemeen, elke natuurlijke of rechtspersoon die geen consument is.
1.3. De partijen komen overeen dat elk gemengd contract, dat wil zeggen een contract voor zowel verkoop als service, tussen hen zal worden aangemerkt als een verkoopcontract.
Artikel 2. Aanbiedingen en bestellingen
2.1. Tenzij anders bepaald, zijn alle aanbiedingen veertien kalenderdagen onherroepelijk. Het aanbod vervalt indien het binnen deze termijn niet door de klant wordt geaccepteerd.
2.2. Behoudens het bepaalde in artikel 4, wordt het contract gesloten tussen Global Vision en de klant wanneer het bestelformulier is opgesteld door Global Vision, en na betaling van de aanbetaling door de klant, of, bij gebrek daaraan, wanneer Global Vision de uitvoering begint bestellen. Op voorwaarde dat het contract tot stand komt na het begin van de uitvoering van de bestelling, is de factuur de bevestiging van de bestelling waard. Tenzij Global Vision schriftelijke toestemming heeft gegeven, moet elke annulering van een bestelling schriftelijk worden gedaan binnen 7 dagen na het bestelformulier om geldig te zijn. In het geval van een latere annulering van de bestelling, behoudt Global Vision zich het recht voor om de door de klant betaalde aanbetaling als compensatie te behouden, onverminderd andere compensaties voorzien in de Algemene Voorwaarden.
Artikel 3. Levering en levering
3.1. Global Vision kiest naar eigen goeddunken of de bestelling wordt afgeleverd op een door de klant meegedeeld adres of in de winkel ter afhaling ter beschikking wordt gesteld. Eventueel kan het goederenvervoer worden uitgevoerd door een door Global Vision aangewezen vervoerder. Laatstgenoemde is verplicht het product binnen een redelijke termijn te leveren, zonder dat deze termijn minder dan dertig dagen bedraagt. De aansprakelijkheid van Global Vision of de vrijwaringsverplichting van de klant kan niet voortvloeien uit enige vertraging in de leveringsverplichting. Een beëindiging van het contract door de klant om deze reden wordt pas geaccepteerd na een formele kennisgeving om het binnen veertien dagen uit te voeren, verzonden naar het hoofdkantoor van Global Vision.
3.2. Als de klant een consument is, gaat het risico van verlies of beschadiging van de goederen over op de consument wanneer deze laatste, of een door hem aangewezen derde, de goederen fysiek in bezit neemt. De overdracht van risico's vindt zelfs plaats wanneer de klant de ontvangst van de goederen vertraagt. De goederen worden afgeleverd op het door de klant aangegeven afleveradres, die als enige de gevolgen draagt. Alle bezorgkosten zijn voor rekening van de klant.
3.3. Wanneer de klant een professional is, wordt de levering systematisch uitgevoerd op risico van de klant. Dit geldt ook voor deelleveringen.
3.4. De klant moet de bestelde goederen binnen zeven dagen na beschikbaarheid ophalen. Bij niet-naleving van de bovengenoemde deadline is de klant zonder voorafgaande kennisgeving opslagkosten verschuldigd aan Global Vision tot EUR 10, - per dag per koopwaar. Indien de goederen niet binnen drie maanden na terbeschikkingstelling door de klant worden afgehaald, worden zij geacht hun bestelling te hebben geannuleerd en afstand te doen van de reeds betaalde bedragen. Indien van toepassing blijft de vergoeding voor opslagkosten verschuldigd.
3.5. De professional, of hun vertegenwoordiger, onderzoekt de goederen bij ontvangst om eventuele schade tijdens het transport op te sporen. De professional dient zich schriftelijk te melden en te hebben bevestigd door de transportonderneming of, bij gebreke daarvan, door Global Vision, de zichtbare schade alsmede de verpakking tijdens transport te zijn verslechterd, op straffe van verzaking om hiervan te profiteren.
3.6. De consument moet zichtbare schade melden aan Global Vision. De goedkeuring van de goederen wordt geacht te zijn voltooid bij ontvangst en daarom wordt geen retourzending geaccepteerd, behalve met de voorafgaande toestemming van Global Vision.
3.7. In het algemeen en onverminderd het bepaalde in artikel 4, wordt een terugzending van goederen alleen geaccepteerd als (i) de goederen en hun verpakking in perfecte staat zijn, (ii) als de klant de factuur voor de betrokken goederen overlegt, (iii) dit rendement is eerder schriftelijk goedgekeurd door Global Vision, en (iv) als de klant de door Global Vision vastgestelde herstelkosten betaalt (dwz min. 20% van de totale gefactureerde prijs, opgeteld bij eventuele extra kosten) mogelijk).
3.8. De klant heeft het recht om een kopie van het door Global Vision of een oogarts vastgestelde brilrecept te nemen, op voorwaarde dat de klant zijn (haar) betalingsverplichting (en) uit hoofde van deze algemene voorwaarden heeft nagekomen.
Artikel 4. Overeenkomsten op afstand
4.1. Voor de toepassing van dit artikel betekent "overeenkomst op afstand" elke overeenkomst gesloten tussen Global Vision en de consument, in het kader van een georganiseerd systeem van verkoop op afstand of dienstverlening, zonder de gelijktijdige fysieke aanwezigheid van Global Vision en van de consument, door uitsluitend gebruik te maken van een of meer technieken voor communicatie op afstand, tot en met wanneer de overeenkomst wordt gesloten.
4.2. De consument erkent de informatie in artikel VI.45 CDE te hebben gelezen, met name zonder daartoe beperkt te zijn, (i) van de belangrijkste kenmerken van het goed of de dienst, voor zover passend bij het gebruikte communicatiemedium en het goed of dienst in kwestie; (ii) de identiteit van Global Vision (inclusief het bedrijfsnummer en de handelsnaam); (iii) het geografische adres waar Global Vision is gevestigd, evenals zijn telefoonnummer, faxnummer en e-mailadres, indien beschikbaar, zodat de consument snel contact met hem kan opnemen en ermee kan communiceren effectief; (iv) de totale prijs van de goederen of diensten inclusief alle belastingen of, wanneer de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend vanwege de aard van het goed of de dienst, de methode voor het berekenen van de prijs en, indien van toepassing, alle extra kosten van transport, levering of verzending en alle andere mogelijke kosten of, indien dergelijke extra kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, een vermelding dat zij verschuldigd zijn; (v) de kosten van het gebruik van technieken voor communicatie op afstand om het contract te sluiten, wanneer deze kosten worden berekend op een andere basis dan het basistarief; en (vi) betalingsvoorwaarden, levering van goederen en prestaties, de datum waarop Global Vision zich ertoe verbindt de goederen beschikbaar te stellen of de diensten uit te voeren en de voorwaarden die Global Vision biedt voor klachten afhandelen.
4.3. Overeenkomstig artikel VI.47 CDE heeft de consument het recht om binnen veertien dagen terug te trekken zonder zijn beslissing te moeten rechtvaardigen. De herroepingstermijn bedraagt veertien dagen vanaf de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de zaken fysiek in bezit heeft genomen. Om dit herroepingsrecht uit te oefenen, moet de consument Global Vision vóór het verstrijken van de termijn van veertien dagen door middel van een ondubbelzinnige verklaring schriftelijk op de hoogte brengen van zijn besluit om deze overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn wordt gerespecteerd zodra de consument vóór het verstrijken van de vereiste termijn zijn kennisgeving van herroeping verstuurt. Als de consument zich terugtrekt uit een koopovereenkomst, is Global Vision verplicht om onverwijld, uiterlijk binnen veertien dagen na de dag waarop hij op de hoogte is gebracht van het besluit van de consument om zich terug te trekken overeenkomstig het bovenstaande, alle betalingen. Voor deze terugbetaling wordt voor de consument kosteloos dezelfde betaalmethode gebruikt die tijdens de oorspronkelijke transactie door de consument is gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Global Vision is wettelijk gemachtigd om de terugbetaling uit te stellen totdat de goederen aan hem zijn geretourneerd of, afhankelijk van wat eerder is, totdat de consument het bewijs levert dat de goederen zijn geretourneerd. Het herroepingsrecht is niet van toepassing wanneer het goederen betreft die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd of duidelijk gepersonaliseerd zijn.
4.4. In alle gevallen is de consument verplicht de goederen terug te sturen of af te geven aan Global Vision uiterlijk veertien dagen na de dag waarop hij Global Vision op de hoogte heeft gebracht van zijn beslissing om te herroepen, in hun originele verpakking en in perfecte staat. staat. Deze periode wordt gerespecteerd zodra de consument de goederen verzendt voordat de periode van qu
Artikel 5. Betaling
5.1. De prijzen zijn inclusief BTW en andere belastingen en bijdragen, te vermeerderen met eventuele transportkosten zoals aangegeven bij de bestelling.
5.2. Global Vision heeft het recht, alvorens met contractuele prestaties te beginnen, om vooruitbetaling door de klant te vragen om de nakoming van diens betalingsverplichtingen te verzekeren. In alle gevallen is 20% van de prijs verschuldigd door de klant als aanbetaling, zodra het bestelformulier is opgesteld.
5.3. Onverminderd artikel 5.2 en tenzij anders overeengekomen, dient het aan Global Vision verschuldigde bedrag direct bij ontvangst van de goederen en tegen ontvangstsom te worden voldaan.
5.4. De betalingstermijn is maximaal veertien dagen na uitgiftedatum van de factuur of inkooporder. De klant is zonder enige vorm van kennisgeving in verzuim als hij na het verstrijken van deze betalingstermijn het verschuldigde bedrag niet heeft betaald.
5.5. Elke wanbetaling in de betalingsresultaten, ipso jure en zonder voorafgaande kennisgeving, de betaling van achterstallige rente tegen een tarief van 12% per jaar, dag na dag berekend over het totale factuurbedrag en op basis van een jaar 365 dagen. Bovendien zal elke factuur die niet op de vervaldag is betaald, van rechtswege en zonder voorafgaande aanmaning worden verhoogd met een bedrag dat gelijk is aan 10% van de verschuldigde bedragen, met een minimum van 25 euro.
5.6. In geval van vertraging of niet-betaling door de klant, behoudt Global Vision zich het recht voor om, zonder voorafgaande kennisgeving, de goederen niet beschikbaar te stellen aan de klant en / of het saldo van de bestelling te annuleren, onverminderd alle andere rechten.
5.7. Elk geschil over een factuur moet binnen 8 dagen na ontvangst plaatsvinden en geeft op geen enkele wijze toestemming tot opschorting van betaling van andere facturen of niet-betwiste items van de betreffende factuur.
5.8. De klant erkent Global Vision het recht (i) om elk door de klant aan hem verschuldigd bedrag, inclusief onder de Algemene Voorwaarden, te vergoeden met mogelijk aan de klant verschuldigde bedragen, en (ii) om elke betaling van de klant in rekening te brengen op de oudste schuld van de klant aan Global Vision (door eerst rente in rekening te brengen en vervolgens de hoofdsom), ongeacht de communicatie die de klant tijdens de betaling heeft aangegeven.
Artikel 6. Eigendomsvoorbehoud
De verkochte goederen blijven eigendom van Global Vision tot volledige betaling van de aankoopprijs. Bij gebrek aan volledige betaling van de factuur behoudt Global Vision zich het recht voor om de verkoop te annuleren en de goederen terug te nemen, onverminderd andere rechten. Indien van toepassing wordt de aanbetaling niet terugbetaald. Zolang de aankoopprijs niet volledig is betaald, mag de klant de eigendom ervan niet aan derden overdragen, de goederen niet als zekerheid stellen of enige actie ondernemen die het eigendom van Global Vision in gevaar zou kunnen brengen. Indien het bovenstaande verbod niet wordt nageleefd, wordt de betaling onmiddellijk opeisbaar. In het geval van wederverkoop van goederen, zelfs verwerkt, behorend tot Global Vision, wijst de klant hem onmiddellijk alle vorderingen toe die voortvloeien uit hun wederverkoop, tot de resterende onbetaalde prijs, in hoofdsom, rente en accessoires.
Artikel 7. Garantie
7.1. Global Vision garandeert dat de glazen, optische lenzen en andere producten die zij leveren, voldoen aan de overeenkomst en voldoen aan de wettelijke normen. In geval van defecten bij de fabricage van brillen en / of andere producten, is Global Vision verplicht te repareren of indien het onmogelijk is om nieuwe brillen en / of producten te leveren. Daarnaast garandeert Global Vision dat de geleverde goederen voldoen aan de eisen van nut, betrouwbaarheid en levensduur die partijen bij het sluiten van de overeenkomst hebben gesteld. De te verlenen diensten zullen ook worden geleverd in overeenstemming met de vereisten van de geldende professionele diploma's. Alle aanvragen voor garantieservices moeten door de klant worden gestuurd naar Global Vision (telefoon: +32 2648 78 84 (tijdens openingstijden), e-mail: globalvision@skynet.be).
7.2. Voor professionals is de garantieverplichting van Global Vision beperkt tot de rechtstreekse vervanging van het defecte onderdeel en kan er om welke reden dan ook geen aanspraak worden gemaakt op vergoeding, compensatie of schade.
7.3. Voor consumenten geldt de wettelijke garantie van 24 maanden. Deze garantie is geldig voor normaal gebruik, in overeenstemming met de gebruiks- en onderhoudsinstructies van het product. Het heeft alleen betrekking op conformiteitsfouten die bestaan op het moment van levering van de goederen. Het gebrek aan overeenstemming moet binnen twee maanden na de ontdekking ervan worden gemeld. Bij overschrijding van voornoemde termijnen wordt de consument zijn recht op reclame ontnomen, behalve indien redelijkerwijs geen kritiek kan worden geuit op overschrijding van deze termijn.
7.4. In alle gevallen moet Global Vision een redelijke termijn worden geboden om dat te kunnen
7.4. In alle gevallen moet Global Vision een redelijke termijn worden geboden om klachten te onderzoeken en eventuele gebreken te verhelpen, zonder dat deze termijn korter is dan vijftien dagen. Als Global Vision van mening is dat de reparatiekosten onevenredig zijn, rekening houdend met de aankoopprijs van de betreffende goederen, stemt de klant ermee in om de prijs te vergoeden, zonder enige compensatie. Wanneer de klant in het kader van de garantie rechtstreeks een beroep doet op de fabrikant, zijn de daarmee verband houdende kosten voor zijn rekening. In geval van tussenkomst van een derde partij die niet door Global Vision is aangewezen, vervalt het voordeel van de garantie.
7.5. Schade aan voor reparatie en / of andere behandeling aangeboden goederen die, gezien hun leeftijd, eerder schade zullen veroorzaken, komen voor rekening en risico van de klant, mits vooraf bij hem gemeld.
7.6. Het voorgaande wijkt niet af van de rechten die de consument toekomen op grond van de wet, met inbegrip van maar niet beperkt tot de algemeenheid van de voorgaande artikelen 1649bis tot 1649octies van het Belgisch Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de garantie ten gunste van de consument.
Artikel 8. Overmacht
8.1. Overmacht betekent elk onvoorzienbaar en onoverkomelijk obstakel voor het nakomen van verplichtingen, buiten de controle van Global Vision en buiten haar controle. De volgende gebeurtenissen vormen met name overmacht, of deze zich nu voordoen bij Global Vision of bij een van haar leveranciers, ook al zijn ze slechts gedeeltelijk en ongeacht de oorzaak: stakingen, transporttekorten, branden, overstromingen, schade aan apparatuur, rellen, oorlog, epidemie, ongeval, storingen, stroomuitval, verstoring van een (telecommunicatie) netwerk of van een verbinding of van een gebruikt communicatiesysteem. Deze lijst is niet uitputtend.
8.2. In geval van overmacht kan Global Vision ervoor kiezen bestellingen te annuleren, de uitoefening van haar verplichtingen tijdelijk op te schorten voor de duur van de overmacht, of zelfs de koopovereenkomst definitief te beëindigen. De opdrachtgever is in dat geval geen vergoeding verschuldigd.
Artikel 9. Oplossing
Indien de opdrachtgever enige verplichting jegens Global Vision niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, indien hem uitstel van betaling wordt verleend, hij failliet wordt verklaard of indien wordt toegelaten tot de gerechtelijke reorganisatieprocedure of tot de procedure voor collectieve schuldenregeling, vervalt automatisch en alle vorderingen van Global Vision zijn onmiddellijk opeisbaar. Onverminderd de toepasselijke dwingende bepalingen, heeft Global Vision het recht om zonder voorafgaande kennisgeving of kennisgeving de overeenkomst onmiddellijk geheel of gedeeltelijk te beëindigen in de in dit lid genoemde gevallen, tenzij de schending - gezien de bijzondere aard of de geringe omvang ervan - belang - rechtvaardigt niet dat dit resulteert in een dergelijke resolutie.
Artikel 10. Aansprakelijkheid
Global Vision is op geen enkele manier verantwoordelijk voor schade als gevolg van het gebruik van de goederen door de klant of derden, tenzij het te wijten is aan een defect waarvoor Global Vision verantwoordelijk is na niet-naleving van de garantie geleverde of productgarantie. In ieder geval en onverminderd andere in de Algemene Voorwaarden overeengekomen beperkingen, is de verantwoordelijkheid van Global Vision uitsluitend beperkt tot mogelijke directe schade en kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door niet-leidinggevend personeel van Global Vision of door derden ingeschakelde, indirecte schade, gevolgschade, immateriële schade, beroeps- of milieuschade, waaronder begrepen gederfde winst of omzet, geleden schade, gedane investeringen, reputatieschade etc., behoudens in geval van grove of opzettelijke fout van leidinggevend personeel namens Global Vision. Indien echter enige verantwoordelijkheid bij Global Vision ligt, om welke reden dan ook, is deze verantwoordelijkheid beperkt tot maximaal een bedrag van duizend euro (of: 1.000,00 euro) per aanspraak en vijfduizend euro (of: 5.000 euro). .00 EUR) per kalenderjaar, behalve in geval van opzettelijk of ernstig wangedrag van het leidinggevend personeel namens Global Vision en behalve in het geval van lichamelijk letsel als gevolg van een gebrek aan het ding.
Artikel 11. Bescherming van persoonsgegevens
11.1. De persoonsgegevens van de klant worden verzameld en verwerkt in overeenstemming met de Belgische wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en van de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en het vrije verkeer van deze gegevens,
11.4. Gegevens worden door Global Vision van de klant verzameld door middel van de aankooporder van de klant of via telefoon, fax of e-mail, of door een ander communicatiekanaal dat door Global Vision aan de klant ter beschikking wordt gesteld. Deze gegevens worden alleen verzameld zodat Global Vision het verkoopcontract kan uitvoeren. De persoonsgegevens van de klant worden bewaard voor de tijd die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van het verkoopcontract en voor maximaal 7 jaar.
11.5. Global Vision stelt alles in het werk, zowel op technisch als op organisatorisch niveau, om een veiligheidsniveau te garanderen bij de verwerking van de verzamelde gegevens met betrekking tot de risico's die de verwerking en de aard van de verwerkte gegevens met zich meebrengen.
11.6. De klant heeft recht op toegang tot persoonlijke gegevens die op hem betrekking hebben en in het bezit zijn van Global Vision, evenals een recht op communicatie, kopiëren, rectificatie, verwijdering of verzet tegen de verwerking van deze gegevens. Om een van deze rechten uit te oefenen, kan de klant telefonisch contact opnemen met de verwerkingsverantwoordelijke op +32 2 648 78 84 of per e-mail: globalvision@skynet.be.
Artikel 12. Klachten
12.1. Voor elke mogelijke klacht zal de klant proberen, voor een periode van minimaal twee weken, tenzij Global Vision anders aangeeft, een oplossing te vinden met deze laatste, met behulp van de volgende contactgegevens: Malibranstraat 52, 1050 Elsene (e-mail) : globalvision@skynet.be; Telefoon: +32 2648 78 84). Anders moedigt Global Vision de consument aan om een alternatieve geschillenbeslechtingsprocedure te gebruiken, zoals het online platform voor geschillenbeslechting van de Europese Commissie (http://ec.europa.eu/odr) of de Service de Consumentenbemiddeling (http://www.mediationconsommateur.be/fr). Door het volgen van de bovengenoemde links krijgt de consument toegang tot alle nuttige informatie over de kenmerken en gebruiksvoorwaarden van deze geschillenbeslechtingsprocedures.
Artikel 13. Diversen
13.1. Mocht één van de bepalingen van de Algemene Voorwaarden als ongeldig en niet bindend worden beschouwd, dan wordt deze bepaling toch behandeld als een Gentlemen’s Agreement tussen Global Vision en de klant. De partijen zouden ook te goeder trouw moeten aanvaarden en bijdragen aan de uitvoering van een alternatieve clausule of een redelijke alternatieve regeling die strookt met de geest van de betwiste clausule, om zo nauwkeurig mogelijk te bereiken zo mogelijk het door de litigieuze clausule nagestreefde doel.
13.2. In geval van geschillen of geschillen, zijn de rechtbanken van Brussel exclusief bevoegd. Geschillen worden beheerst door Belgisch recht.